Velkommen til Anbud365-dagen 5. juni!

Vi gleder oss til å se deg fysisk i Oslo kongressenter eller ha deg med digitalt.

Et tettpakket program, med massevis av tid til å pleie eller etablere nettverk og til å styrke din kompetanse, enten som innkjøper eller leverandør.

 

Velkommen til Anbud365-dagen 5. juni!

Vi gleder oss til å se deg fysisk i Oslo kongressenter eller ha deg med digitalt.

Et tettpakket program, med massevis av tid til å pleie eller etablere nettverk og til å styrke din kompetanse, enten som innkjøper eller leverandør.

 

Påmelding

 

VIKTIG! 

  • Velg først fysisk eller digital deltagelse, så PRIS: hhv fysisk eller digital early bird for å få en vellykket påmelding!

Informasjon

Tid
Onsdag 5. juni 2024 kl. 09:30 - 15:30
Påmeldingsfrist
Tirsdag 4. juni 2024 kl. 12:00
{{ form.errors.get('recaptcha_token') }}

Velkommen til Anbud365-dagen 5. juni!

Vi gleder oss til å se deg fysisk i Oslo kongressenter eller ha deg med digitalt.

Et tettpakket program, med massevis av tid til å pleie eller etablere nettverk og til å styrke din kompetanse, enten som innkjøper eller leverandør.

 

Program

  • Kl. 09.30

    Åpning v/Lennart Hovland, Anbud365

  • Kl. 09. 40

    Wenche Sædal, partner og Åse Rieber-Mohn, Managing Associate -begge Thommessen: Konkurs hos leverandør – hva nå?

    I dette foredraget vil advokatene Wenche Sædal og Åse Rieber-Mohn snakke gjennom hvordan oppdragsgiver kan håndtere konkurs hos leverandør. Både situasjonen der konkursspøkelset banker på underveis i en konkurranse, samt hva som skjer ved konkurs etter at kontrakt er inngått, vil behandles. Det vil være fokus på praktisk håndtering innenfor anskaffelsesregelverkets rammer". 

  • Kl. 10.20

    Marie Braadland og Silje Grimseth Ullebust, begge partnere i Grette: Hva kan oppdragsgiver stole på av opplysninger i tilbudet, og hva må kontrolleres?"

    I sitt foredrag tar Silje Grimseth Ullebust og Marie Braadland for seg hva oppdragsgiver kan stole på av opplysninger i tilbudet, og hva som må kontrolleres?

    • Når kan oppdragsgiver legge til grunn opplysningene i tilbudet?
    • Når foreligger det forhold som gir spesiell foranledning for kontroll?
    • Hvor effektiv må en eventuell kontroll være?

  • Kl. 11.00

    Pause

  • Kl. 11.20

    Malene Reinertsen (senioradvokat) og Torje Sunde (advokat (H), partner): Erfaringer etter 5 måneder med klima- og miljøbestemmelsen

    Fra og med 1. januar 2024 trådte de nye klima- og miljøbestemmelsene i anskaffelsesregelverket i kraft. Disse bestemmelsene er nedfelt i anskaffelsesforskriften § 7-9, konsesjonskontraktforskriften § 7-6 og forsyningsforskriften § 7-9. Hovedregelen er at oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti posent, men det gjelder unntak for dette i ulike tilfeller. Hvilke erfaringer har vi gjort oss fem måneder etterpå?"

  • Kl. 12.00

    Lunsj

  • Kl. 13.00

    Kristine Farestvedt Nesse (senioradvokat) og Anders Thue (partner), SimonsenVogtWiig: Sikkerhetshensyn i offentlige anskaffelser

    Foredraget vil bl.a. omfatte:

    • Overordnet om avveiningen av sikkerhetshensyn mot konkurransehensyn
    • Oversikt over regelverket
    • Konkrete eksempler

  • Kl. 13. 40

    Professor Malin Arve, Norges Handelshøyskole (NHH): Grønne anskaffelser sett med en samfunnsøkonoms øyne

    Malin er med i Anskaffelsesutvalget og har tidligere vært styreleder i Anskaffelsesakademiet, hvor hun fortsatt sitter i styret. Hun er dessuten en av forfatterne bak en rapport fra SNS (Studieförbundet Näringsliv och Samhälle):  ‘Offentlig upphandling – i gränslandet mellan ekonomi och juridik’ (https://snsse.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2022/01/konjunkturradets-rapport-2022.pdf). I rapporten analyseres utfordringer ved offentlige anskaffelser fra et samfunnsøkonomisk perspektiv. På Anbud365-dagen griper hun spesielt fatt i grønne offentlige anskaffelser fra et økonomisk perspektiv. Kanskje kommer det også en overraskelse om en ny rapport som lanseres i dagene rundt Anbud365-dagen?

  • Kl. 14.00

    Pause

  • Kl. 14.20

    Seniorrådgiver Ellen Lange, NKRF - Kontroll og revisjon i kommunene: Hva gjør revisor – og hva finner de når det gjelder anskaffelser?

    Neste år er det 30 år siden EØS-regelverket kom til landet. Ved siden av KOFA er revisjonsarbeidet i det offentlige den gode hjelper på vei til å bli bedre. Riksrevisjonen har jevnlig pekt på tallrike forbedringspunkter for statlige virksomheter. Men hva med kommunene? Der råder den politisk styrte kommunale revisjonen, en del av kommunenes apparat for å ha «orden i eget hus». Hvilke oppgaver har revisor når det gjelder anskaffelser – og hva finner de?

    Seniorrådgiver Ellen Lange er sosiolog med drøyt 20 års erfaring fra kommunal sektor, hovedsakelig forvaltningsrevisjon. NKRF er en faglig interesseorganisasjon for kommunal revisjon og kontrollutvalgssekretariater.

  • Kl. 14.40

    Prosjektleder Malin Hogstad, DFØ: Dette er resultatene fra årets store anskaffelsesundersøkelse

    I år har DFØ gjennomført sin store anskaffelsesundersøkelse, som gjøres annethvert år. På Anbud365-dagen får du de ferske resultatene! Undersøkelsen gir et bilde av hvordan offentlige anskaffelser organiseres og gjennomføres, og en oversikt over virksomhetenes kapasitet til å benytte kompetanse innenfor anskaffelsesfaget. Hvordan det står til med bl.a.  lederforankring, digitalisering, samfunnsansvar, miljø, prosess og om innovasjonspotensialet er blant temaene. Så er spørsmålet: Er det skjedd noe siden forrige undersøkelse?

Velkommen til Anbud365-dagen 5. juni!

Vi gleder oss til å se deg fysisk i Oslo kongressenter eller ha deg med digitalt.

Et tettpakket program, med massevis av tid til å pleie eller etablere nettverk og til å styrke din kompetanse, enten som innkjøper eller leverandør.

 

Kontakt

{{ forms.contact.errors.get('name') }}
{{ forms.contact.errors.get('email') }}
{{ forms.contact.errors.get('message') }}
{{ forms.contact.errors.get('recaptcha_token') }}