Velkommen til Anbud365-dagen 4. juni!

Vi ønsker deg hjertelig velkommen - enten du velger å være fysisk til stede i Oslo kongressenter eller delta digitalt.

Et tettpakket program, med god tid til å pleie eller etablere nettverk og til å styrke din kompetanse, enten som innkjøper eller leverandør.

VIKTIG! 

For korrekt påmelding

1.  velg først om du vil delta fysisk eller digitalt,

2. ... deretter korrekt pris på linjen under.

Informasjon

Tid
Onsdag 4. juni 2025 kl. 09:30 - 15:30
Påmeldingsfrist
Mandag 26. mai 2025 kl. 00:00
{{ form.errors.get('recaptcha_token') }}

Program

  • Kl. 09.30

    Velkommen

  • Kl. 09.35

    Partner/advokat (H) Torje Sunde og senioradvokat Malene Reinertsen, Wikborg Rein: Antesipert mislighold – et tema også i anskaffelsesfasen?

     

    Dersom leverandøren misligholder i en kontrakt, får oppdragsgiver rett til å bruke sanksjonsmidler. Dette hører til kontraktsfasen. Men hva om man allerede i anskaffelsesfasen ser at en leverandør kommer til å misligholde? Hvilke virkemidler har oppdragsgiver og andre leverandører til rådighet i anskaffelsesfasen? Har for eksempel oppdragsgiver en plikt til å avvise en leverandør på bakgrunn av antesipert mislighold?

  • Kl. 10.15

    Partnerne Hedvig Moe og Wenche Sædal, Thommessen: Kinesiske leverandører – hvordan ivareta sikkerheten i offentlige anskaffelser?

    I dette foredraget vil vi gå gjennom hva som er lov, og hva som er lurt, i møtet med kinesiske leverandører som deltar i offentlige anbudskonkurranser. Vi vil gi en gjennomgang av gjeldende regelverk og beste praksis, samt belyse de komplekse utfordringene som oppstår når en skal balansere hensynet til nasjonal sikkerhet med gjeldende regelverk. Målet er å gi tilhørerne innsikt i relevante problemstillinger og innspill til strategier for å navigere i skjæringspunktet mellom sikkerhetshensyn og anskaffelsesregelverk.

  • Kl. 11.00

    PAUSE

  • Kl. 11.20

    Grette

  • Kl. 12.00

    LUNSJ

  • Kl. 13.00

    Partner Espen Bakken, Simonsen Vogt Wiig: Prissetting av avvik og avvikshandtering

    Ikke sjelden inneholder innkommende tilbud avvik. Hvordan identifiseres og håndteres avvikene av oppdragsgiver. Hvem er ansvarlig for å prissette avvikene og hvordan skal avvikene prises innenfor rammen av anskaffelsesregelverket. I dette foredraget gis den en trinnvis tilnærming til komplekset prissetting

  • Kl. 13.40

    Spesialrådgiver innkjøp og logistikk, Mona Stainsby, Helse Sør-Øst: Beslutningspraksis i offentlige anskaffelser – hvem har egentlig siste ordet?

    Konteksten beslutningstakere befinner i, har konsekvenser for de valgene som blir tatt. Ulik rasjonalitet preger i tillegg måten budskapet oppfattes på. Bruk av poengmodeller gir i liten grad innblikk i kostnader ved ulike nivåer av kvalitet. Forventinger til kostnadsforskjeller må kommuniseres på en måte alle kan forstå. Det må snakkes om hva det det kan fires på, og hva det ikke kan fires på. Innkjøperne må være tydelig i sin rolle slik at de i møte sterke fagmiljøer ikke mister kontrollen over de innkjøpsfaglige beslutningene.

  • Kl. 14.00

    PAUSE

  • Kl. 14.20

    Innkjøpsdirektør Linda Rønneberg,Vy: Utviklingen av innkjøpsfunksjonens rolle i bærekraftsarbeidet i Vy

    Foredraget vil i kortversjon gå gjennom utviklingen av innkjøp sitt bidrag i bærekraftsarbeidet i Vy – fra krav og kriterier i anskaffelser, inkludering av sosiale hensyn og aktsomhetsvurderinger i leverandørkjeden, rapportering og hvordan rollen forventes å fortsette å utvikle seg. Blant annet kan dette handle om å bidrag til å oppfylle klimamål - hvor Vy har forpliktet seg til Scienced based targets.

  • Kl. 14.40

    Head of Sourcing & Procurement Bjørn Gunnar Johansen, BearingPoint: Kunstig intelligens krever ekte endring

    KI kan bli vår nye beste kollega – men bare hvis vi gir den en rolle, opplæring og gode arbeidsvilkår. For å hente ut gevinstene må vi lykkes både med teknologiledelse og endringsledelse. Dette innlegget utforsker hva som må være på plass for at digitalisering og KI skal gi verdi i offentlige anskaffelser – og hvordan vi som innkjøpere kan bruke teknologien som et virkemiddel i en ny digital arbeidshverdag,

  • Kl. 15.00

    Takk for i dag!

Ønsker du å kontakte oss, sende oss en melding e.l. , bruk dette skjemaet- skriv inn ditt navn, din epostadresse og melding:

{{ forms.contact.errors.get('name') }}
{{ forms.contact.errors.get('email') }}
{{ forms.contact.errors.get('message') }}
{{ forms.contact.errors.get('recaptcha_token') }}